Vecka 17

Vanligtvis har man nu gått upp mellan två och fem kilo. Vissa börjar känna av att kroppens slemhinnor blir mer svullna. Fostret börjar nu få mer barnlika proportioner. Kroppen växer fort och växer ikapp huvudet.

Längden är ungefär 18 centimeter och vikten ungefär 180 gram. På huvudet och ögonbrynen har hårrötterna börjat växa och bli grövre.
Fostret lagrar in så kallat brunt fett i kroppen. Det bruna fettet hjälper barnet att hålla sig varmt efter födelsen. En del av det försvinner så småningom. Nu börjar också fosterfett att bildas av körtlar i huden. Fosterfettet ligger som ett skyddande lager på den ömtåliga huden, så att den inte blöts upp av fostervattnet.


Jag: Den här veckan har jag mått betydligt bättre än tidigare, känns jätte skönt. Har varit ute och promenerat en hel del och inte fått lika ont som jag fick förra veckan, underbart. Jag vill verkligen kunna röra på mig. Vågen står nu på exakt + 3 kg, målet är att inte gå upp lika mycket som med Felicia. Känner fortfarande bara av som små bubblor i magen, inga tydligare rörelser så jag börjar undra om jag kanske inbillar mig?! Får väl se om det blir tydligare längre fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0