Vecka 22

Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Forskning har visat att synen börjar utvecklas redan i slutet på första trimestern, och att den nu börjar fungera. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter.

Fram till ungefär mitten av graviditeten växer foster ganska lika. Det är därför ultraljudsundersökningen som ger ett ungefärligt förlossningsdatum görs före vecka tjugo. Efter det börjar de individuella skillnaderna synas tydligare. Vissa barn ska bli långa och smala, andra kortare. Fostrets vikt påverkas dessutom av vad kvinnan äter under sin graviditet och hur hon lever.

Jag: Nu har sparkarna blivit allt tydligare och mer regelbundet, lille V har sina stunder varje dag då han lever loppan i magen, framförallt på kvällarna. Annars är jag inne i en tid då jag mår väldigt bra förutom TRÖTTHETEN som kom den här veckan, jag vet inte vad som hänt...  Jag lägger mig tidigt på kvällarna för jag är såå trött, sover bra men när jag vaknar på morgonen är jag lika trött ändå. Men jag njuter och vill bara att tiden ska gå fortare så vi får träffa lillebror någon gång <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0