Vecka 24

Man kan ha gått upp fem till sju kilo, vissa ännu mer. Fostret väger cirka 650 gram och är ungefär 30 centimeter långt. Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett.

Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning inför att suga på bröstet. Ibland börjar fostret att hicka, då känns det som om det klickar till i magen.

De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när fostret är runt 24 veckor kan det börja andas luft, om det skulle födas så tidigt.

Jag: Jag tillhör "vissa" däruppe, för jag har nu gått upp mer än 7 kg men det är som det är =) Annars är det inte så mycket speciellt, jag känner mig fortsatt lite piggare tycker jag och orkar lite mer och det känns väldigt skönt. Eftersom vi i princip bestämt oss för vilket namn vår lille prins ska få så går han här under nanmnet "Lilla V" och han bökar på och sparkar mest hela tiden nuförtiden, men absolut mest på kvällarna. Vi har väl börjat så smått att handla lite och börjat planera för dom större sakerna vi måste köpa hem också, tänkte väl sprida ut det lite och börja köpa och förbereda lite så man inte har allt kvar till slutet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0