Vecka 19

Nu kan man känna livmodern under naveln och den är ungefär lika stor som huvudet på ett nyfött barn. De flesta känner att fostret rör sig vilket brukar kännas extra bra om man tidigare har haft svårt att tro att det verkligen finns ett barn där inne. Man mår ofta bättre och känner sig piggare eftersom graviditeten går in i ett lugnare skede.

Fostret är nu ungefär 22 centimeter långt, väger runt 280 gram och kan knäppa sina händer. Fosterfettet är tjockt och täcker hela fostret. Huden över hela kroppen har även fått små tunna hårstrån, som kommer falla av innan fostret är fullgånget. De har också till uppgift att skydda den känsliga huden.

I magsäcken och tarmarna börjar den vätska bildas som kommer att behövas för matsmältningen. Bakom anlagen för mjölktänderna finns nu även anlagen för de permanenta tänderna som barnet ska få senare i barndomen. Flickfostrets äggstockar har redan fått anlag till hennes framtida äggceller.

Jag: Känner lite mer rörelser än tidigare, har fått några tydligare sparkar lite då och då men fortfarande inte jätte ofta. Kan känna att den mer "bökar" omkring därinne, men det är väldigt mysigt. Bara några dagar kvar till Ultraljud nu och det ska bli väldigt spännande samtidigt som jag är väldigt nervös. Jag oroar mig samtidigt väldigt mycket att något ska vara fel.... Men vi måste ju utgå från att allt är som det ska! Den här veckan har jag faktiskt tagit mig iväg på gymmet två gånger, känns väldigt bra, dock inte idag när det känns som någon sticker in en kniv i ländryggen och ljumsken varje gång jag tar ett steg men det går förhoppningsvis över =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0