Vecka 39

Bebisen: Barnet väger ca 3,5 kg och är omkring 37 cm lång från huvud till stjärt. Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av nu när födseln är nära.

Mamman: Du kan känna dig tung och ha kraftiga förvärkar. Det är viktigt att du försöker vila så mycket som möjligt eftersom du kommer behöva vara utsövd när förlossningen väl sätter igång. Du kan få falska värkar och de kan vara lika smärtsamma och starka som riktiga värkar. Till skillnad från riktiga värkar är de regelbundna och försvinner när du är aktiv. Vattnet kan gå vilken dag som helst. Ofta kommer vattnet forsande på en gång men ibland sipprar det ut långsamt. Om du tror att vattnet har gått eller om du har regelbundna värkar bör du ringa till förlossningsavdelningen.


Jag: Och där kom vätskan, som ett brev på posten. Mina fötter och händer är så svullna, jag ser hemsk ut. Händerna är jobbigast för jag domnar av i dom jätte mycket på nätterna och på dagarna har jag sån värk att jag knappt kan greppa saker. Annars känns det ungefär lika som förra veckan, förvärkarna fortsätter men det blir inte värre än så. Men jag börjar känna mig mer och mer tung och ryggen värker så jag tycker det är väldigt skönt att det är så nära slutet nu. Vi längtar efter dig lille V!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0